Zajęcia rewalidacyjno-terapeutyczne prowadzone Metodą Weroniki Sherborne mają na celu wszechstronne wspieranie rozwoju osoby niepełnosprawnej intelektualnej poprzez stymulowanie sfery emocjonalnej, społecznej, poznawczej oraz ruchowej. Podstawowym narzędziem terapeutycznym w tej metodzie jest ruch, który staje się nie tylko sposobem aktywizacji ciała, ale również środkiem budowania więzi, rozwijania poczucia bezpieczeństwa , wzmacniania samooceny czy wspierania równowagi emocjonalnej.

Podczas zajęć wykorzystywana będzie naturalna potrzeba ruchu i kontaktu fizycznego, co pozwoli uczestnikom doświadczać bliskości, zaufania i współpracy z drugą osobą. Ruch stanie się drogą do dalszego poznawania własnego ciała i jego możliwości,  kształtowania orientacji w przestrzeni, rozwijania świadomości siebie i innych, a także do wyrażania emocji w naturalny spontaniczny sposób. Relaksacja oraz ćwiczenia wyciszające i odprężające pomogą w obniżaniu poziomu stresu oraz rozładowaniu ewentualnemu nadmiarowi energii.

Dzięki różnorodnym ćwiczeniom uczestnicy będą doskonalić swoją sprawność motoryczną, rozwijać koordynację, równowagę oraz płynność ruchów. W naturalny sposób zostanie też utrwalana i rozwijana  komunikacja – zarówno werbalna, jak i niewerbalna – poprzez gest, mimikę, spojrzenie czy dotyk. Wspólne działania umożliwią nawiązywanie i pogłębianie relacji międzyludzkich, co sprzyjać będzie rozwijaniu umiejętności społecznych, takich jak współpraca, respektowanie zasad, dzielenie się przestrzenią czy wzajemna pomoc.

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, oparta na prostych i radosnych formach ruchowych, umożliwi uczestnikom  przeżywanie sukcesów, pokonywanie trudności oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości, co uczyni ją niezwykle cennym elementem wspierającym rozwój osób o zróżnicowanych potrzebach  terapeutycznych.

W Metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne najważniejszym narzędziem jest ciało, ale aby urozmaicić zajęcia, zwiększyć ich atrakcyjność i dostosować je do potrzeb uczestników niepełnosprawnych intelektualnie, konieczne jest zastosowanie  różnych pomocy dydaktycznych i terapeutycznych, które będą zakupione w ramach programu PEFRON. Sa to m.in.

  • maty gimnastyczne – zapewniają bezpieczeństwo podczas turlania, przewrotów czy ćwiczeń w leżeniu.
  • koce i  chusta animacyjna (mała i duża) – do zabaw w kołysanie, bujanie, przykrywanie (poczucie bezpieczeństwa, relaksacja).
  • piłki terapeutyczne (duże i małe) – do turlania, balansowania, masażu czy ćwiczeń w parach.
  • poduszki i wałki rehabilitacyjne – wspierają ćwiczenia relaksacyjne, dają poczucie komfortu.
  • szarfy, liny, gumy – pomagają w zabawach siłowych i ćwiczeniach oporowych.
  • guma animacyjna sensoryczna- do zajęć w grupie, pomaga w stymulowaniu zmysłów, rozwijanie koordynacji oraz umiejętności współpracy w grupie.
  • tunele sensoryczne – do pełzania, czołgania, wzmacniania świadomości ciała.
  • miękkie kostki i klocki – mogą być wykorzystane do budowania torów przeszkód.
  • instrumenty perkusyjne (bębenek, tamburyn, grzechotki itp.) – do wprowadzania rytmu i elementów muzyki w ruchu.
  • światło i muzyka relaksacyjna – wspomagają atmosferę wyciszenia, wspierają relaksację, budują nastrój zajęć.
  • gotowe piosenki tematyczne z podkładem muzycznym – na powitanie, na pożegnanie  lub jako urozmaicenie zajęć – wpływające na motywację i większą aktywność na zajęciach, większą koncentrację.

Główne cele metody:

  • Stymuluje ogólny rozwój psychoruchowy dzieci niepełnosprawnych (autyzm, niepełnosprawność intelektualna, opóźnienie psychoruchowe);
  • Rozwija sferę emocjonalną i społeczną u dzieci stwarzając poczucie bezpieczeństwa, pewności i akceptacji siebie, odprężenia i wzajemnego zaufania;
  • Kształtuje świadomość ciała, świadomość przestrzeni oraz orientację kierunkową;
  • Stwarza dziecku okazję do poznawania własnego ciała i jego możliwości oraz posługiwania się nim w świadomy sposób;
  • Wspomaga proces integracji dziecka w grupie, wpływa na kształtowanie prawidłowych relacji społecznych i rówieśniczych u dzieci wycofanych i z problemami w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych;
  • Zajęcia ruchowe zaspokajają naturalną potrzebę ruchu i zabawy, a także usprawniają  motorykę dużą i sprawność ruchową dziecka.