Zajęcia rewalidacyjno-terapeutyczne prowadzone Metodą Weroniki Sherborne mają na celu wszechstronne wspieranie rozwoju osoby niepełnosprawnej intelektualnej poprzez stymulowanie sfery emocjonalnej, społecznej, poznawczej oraz ruchowej. Podstawowym narzędziem terapeutycznym w tej metodzie jest ruch, który staje się nie tylko sposobem aktywizacji ciała, ale również środkiem budowania więzi, rozwijania poczucia bezpieczeństwa , wzmacniania samooceny czy wspierania równowagi emocjonalnej.
Podczas zajęć wykorzystywana będzie naturalna potrzeba ruchu i kontaktu fizycznego, co pozwoli uczestnikom doświadczać bliskości, zaufania i współpracy z drugą osobą. Ruch stanie się drogą do dalszego poznawania własnego ciała i jego możliwości, kształtowania orientacji w przestrzeni, rozwijania świadomości siebie i innych, a także do wyrażania emocji w naturalny spontaniczny sposób. Relaksacja oraz ćwiczenia wyciszające i odprężające pomogą w obniżaniu poziomu stresu oraz rozładowaniu ewentualnemu nadmiarowi energii.
Dzięki różnorodnym ćwiczeniom uczestnicy będą doskonalić swoją sprawność motoryczną, rozwijać koordynację, równowagę oraz płynność ruchów. W naturalny sposób zostanie też utrwalana i rozwijana komunikacja – zarówno werbalna, jak i niewerbalna – poprzez gest, mimikę, spojrzenie czy dotyk. Wspólne działania umożliwią nawiązywanie i pogłębianie relacji międzyludzkich, co sprzyjać będzie rozwijaniu umiejętności społecznych, takich jak współpraca, respektowanie zasad, dzielenie się przestrzenią czy wzajemna pomoc.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, oparta na prostych i radosnych formach ruchowych, umożliwi uczestnikom przeżywanie sukcesów, pokonywanie trudności oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości, co uczyni ją niezwykle cennym elementem wspierającym rozwój osób o zróżnicowanych potrzebach terapeutycznych.
W Metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne najważniejszym narzędziem jest ciało, ale aby urozmaicić zajęcia, zwiększyć ich atrakcyjność i dostosować je do potrzeb uczestników niepełnosprawnych intelektualnie, konieczne jest zastosowanie różnych pomocy dydaktycznych i terapeutycznych, które będą zakupione w ramach programu PEFRON. Sa to m.in.
- maty gimnastyczne – zapewniają bezpieczeństwo podczas turlania, przewrotów czy ćwiczeń w leżeniu.
- koce i chusta animacyjna (mała i duża) – do zabaw w kołysanie, bujanie, przykrywanie (poczucie bezpieczeństwa, relaksacja).
- piłki terapeutyczne (duże i małe) – do turlania, balansowania, masażu czy ćwiczeń w parach.
- poduszki i wałki rehabilitacyjne – wspierają ćwiczenia relaksacyjne, dają poczucie komfortu.
- szarfy, liny, gumy – pomagają w zabawach siłowych i ćwiczeniach oporowych.
- guma animacyjna sensoryczna- do zajęć w grupie, pomaga w stymulowaniu zmysłów, rozwijanie koordynacji oraz umiejętności współpracy w grupie.
- tunele sensoryczne – do pełzania, czołgania, wzmacniania świadomości ciała.
- miękkie kostki i klocki – mogą być wykorzystane do budowania torów przeszkód.
- instrumenty perkusyjne (bębenek, tamburyn, grzechotki itp.) – do wprowadzania rytmu i elementów muzyki w ruchu.
- światło i muzyka relaksacyjna – wspomagają atmosferę wyciszenia, wspierają relaksację, budują nastrój zajęć.
- gotowe piosenki tematyczne z podkładem muzycznym – na powitanie, na pożegnanie lub jako urozmaicenie zajęć – wpływające na motywację i większą aktywność na zajęciach, większą koncentrację.
Główne cele metody:
- Stymuluje ogólny rozwój psychoruchowy dzieci niepełnosprawnych (autyzm, niepełnosprawność intelektualna, opóźnienie psychoruchowe);
- Rozwija sferę emocjonalną i społeczną u dzieci stwarzając poczucie bezpieczeństwa, pewności i akceptacji siebie, odprężenia i wzajemnego zaufania;
- Kształtuje świadomość ciała, świadomość przestrzeni oraz orientację kierunkową;
- Stwarza dziecku okazję do poznawania własnego ciała i jego możliwości oraz posługiwania się nim w świadomy sposób;
- Wspomaga proces integracji dziecka w grupie, wpływa na kształtowanie prawidłowych relacji społecznych i rówieśniczych u dzieci wycofanych i z problemami w nawiązywaniu kontaktów interpersonalnych;
- Zajęcia ruchowe zaspokajają naturalną potrzebę ruchu i zabawy, a także usprawniają motorykę dużą i sprawność ruchową dziecka.
