Terapia ręki to forma zajęć terapeutycznych, której celem jest wspieranie rozwoju sprawności motorycznej rąk, palców i całych kończyn górnych. Skierowana jest głównie do dzieci mających trudności w zakresie małej motoryki, koordynacji wzrokowo-ruchowej, napięcia mięśniowego czy precyzyjnych ruchów dłoni.

·       ćwiczenia manualne – ugniatanie plasteliny, modeliny, masy solnej, lepienie, wydzieranki,

·        zabawy z materiałami sensorycznymi – piasek kinetyczny, ryż, fasola, żelki sensoryczne,

·        manipulowanie drobnymi przedmiotami – nawlekanie koralików, układanie puzzli, segregowanie guzików,

·        ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie, szlaczki, kolorowanie, wycinanie,

·        trening czynności życia codziennego – zapinanie guzików, zamek błyskawiczny, otwieranie pojemników, pakowanie plecaka,

·        zabawy usprawniające palce i dłonie – klamerki, szczypce, gumki recepturki, pęsety,

·        ćwiczenia wzmacniające obręcz barkową – praca w podporze, przesuwanie przedmiotów, zabawy ruchowe z elementami motoryki dużej.

Dzięki udziałowi w tych zajęciach uczestnicy :

  • Zwiększają samodzielność w wykonywaniu codziennych czynności (ubieranie się, jedzenie, korzystanie z przyborów szkolnych),
  • Zyskują lepszą koordynację ruchową i kontrolę nad ruchami dłoni i palców,
  • Lepiej radzą sobie z zadaniami wymagającymi precyzji (rysowanie, pisanie, wycinanie),
  • Czują się bardziej pewne siebie, bo mają większe poczucie sprawczości,
  • Szybciej się uczą i chętniej angażują w różnorodne aktywności edukacyjne
     i zabawowe,
  • Redukują napięcie emocjonalne i stres dzięki pracy z materiałami sensorycznymi,
  • Mają więcej satysfakcji z własnych osiągnięć i lepiej funkcjonują społecznie.