Logopedia zajmuje się kształtowaniem mowy, zapobieganiem zaburzeniom mowy i ich usuwaniem, troską o kulturę żywego słowa. Terapia logopedyczna obejmuje oddziaływania korekcyjne w zakresie zaburzonych czynności mowy.

Celem zajęć jest kształtowanie sprawności językowej uczniów a głównym założeniem zajęć jest zwrócenie szczególnej uwagi na stymulowanie i wspomaganie rozwoju mowy.

Zajęcia rozwijające komunikowanie się powinny służyć nabywaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku w mowie, w piśmie i w każdy możliwy dla ucznia sposób. 

Cele ogólne:

  • wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia,
  • umożliwienie jak najpełniejszego kontaktu z otoczeniem,
  • budowanie kompetencji językowej i komunikacyjnej.

Cele szczegółowe :

  • reagowanie na polecenia,
  • kształtowanie uważnego patrzenia,
  • umiejętność dokonywania wyboru,
  • kształtowanie i rozwijanie rozumienia mowy,
  • rozpoznawanie głosów ludzkich, zwierząt, dźwięków otoczenia,
  • naśladowanie dźwięków, głosów,
  • powiększanie zasobu słownictwa czynnego: rzeczowników, czasowników, przymiotników, liczebników, przysłówków w zależności od poziomu dziecka z wykorzystaniem przedmiotów, zdjęć, znaków graficznych, gestów MAKATON,
  • rozumienie relacji przestrzennych,
  • budowanie połączeń dwuwyrazowych,
  • kształtowanie dialogu,
  • rozwijanie prostej mowy opowieściowej.

Zajęcia logopedyczne dostosowane są do indywidualnych możliwości dziecka. W czasie terapii angażowane są wszystkie zmysły i wykorzystywane posiadane przez dziecko umiejętności.

Terapia logopedyczna rozpoczyna się od wypracowania właściwych nawyków związanych z mówieniem ( prawidłowy oddech, przełykanie śliny, zamykanie ust, patrzenie na rozmówcę) a następnie dąży się do tego, by dziecko opanowało taki zasób słownictwa, które jest mu niezbędne do życia i społecznego funkcjonowania.

W przypadku dzieci z zaburzeniami wykonywania mowy (dyzartria) istotą terapii logopedycznej jest doprowadzenie do sytuacji by wypowiedzi dziecka były zrozumiałe dla otoczenia, a więc by spełniały funkcję komunikacyjną i tym samym umożliwiły mu porozumiewanie się z otoczeniem.