Logopedia zajmuje się kształtowaniem mowy, zapobieganiem zaburzeniom mowy i ich usuwaniem, troską o kulturę żywego słowa. Terapia logopedyczna obejmuje oddziaływania korekcyjne w zakresie zaburzonych czynności mowy.
Celem zajęć jest kształtowanie sprawności językowej uczniów a głównym założeniem zajęć jest zwrócenie szczególnej uwagi na stymulowanie i wspomaganie rozwoju mowy.
Zajęcia rozwijające komunikowanie się powinny służyć nabywaniu języka i umiejętności porozumiewania się w bliskim i dalszym środowisku w mowie, w piśmie i w każdy możliwy dla ucznia sposób.
Cele ogólne:
- wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia,
- umożliwienie jak najpełniejszego kontaktu z otoczeniem,
- budowanie kompetencji językowej i komunikacyjnej.
Cele szczegółowe :
- reagowanie na polecenia,
- kształtowanie uważnego patrzenia,
- umiejętność dokonywania wyboru,
- kształtowanie i rozwijanie rozumienia mowy,
- rozpoznawanie głosów ludzkich, zwierząt, dźwięków otoczenia,
- naśladowanie dźwięków, głosów,
- powiększanie zasobu słownictwa czynnego: rzeczowników, czasowników, przymiotników, liczebników, przysłówków w zależności od poziomu dziecka z wykorzystaniem przedmiotów, zdjęć, znaków graficznych, gestów MAKATON,
- rozumienie relacji przestrzennych,
- budowanie połączeń dwuwyrazowych,
- kształtowanie dialogu,
- rozwijanie prostej mowy opowieściowej.
Zajęcia logopedyczne dostosowane są do indywidualnych możliwości dziecka. W czasie terapii angażowane są wszystkie zmysły i wykorzystywane posiadane przez dziecko umiejętności.
Terapia logopedyczna rozpoczyna się od wypracowania właściwych nawyków związanych z mówieniem ( prawidłowy oddech, przełykanie śliny, zamykanie ust, patrzenie na rozmówcę) a następnie dąży się do tego, by dziecko opanowało taki zasób słownictwa, które jest mu niezbędne do życia i społecznego funkcjonowania.
W przypadku dzieci z zaburzeniami wykonywania mowy (dyzartria) istotą terapii logopedycznej jest doprowadzenie do sytuacji by wypowiedzi dziecka były zrozumiałe dla otoczenia, a więc by spełniały funkcję komunikacyjną i tym samym umożliwiły mu porozumiewanie się z otoczeniem.



