chludzinska.jpg
Reklama

Przysposobienie do pracy

Dokumenty

Znajdź na stronie

Kalendarz wydarzeń

listopad 2014
N P W Ś C Pt S
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Zmartwychwstanki

Reklama

Powiat Gostyniński

Reklama

Logowanie



Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj27
mod_vvisit_counterWczoraj531
mod_vvisit_counterTen tydzień1824
mod_vvisit_counterPoprzedni tydzień3187
mod_vvisit_counterTen miesiąc11363
mod_vvisit_counterPoprzedni miesiąc10225
mod_vvisit_counterWszystkich423137

Twój IP: 54.161.219.112
 , 
Naszą witrynę przegląda teraz 7 gości 
Strona Główna Zajęcia pozalekcyjne

KÓŁKA I GRUPY ZAINTERESOWAŃ

"kiedy robisz to co lubisz nikt nie musi cię do tego motywować"

Jest rzeczą wiadomą, że wychowanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej w placówkach specjalnych jest ściśle powiązane z zajęciami pozalekcyjnymi. Z faktu tego wynika jasno, że zajęcia te służą poszerzaniu wiedzy uzyskanej na lekcjach o nowe treści i pomagają uczniom zdobyć nowe doświadczenia, umiejętności i sprawności. Uzupełniają i wspomagają pracę lekcyjną i wychowawczą szkoły oddziaływując jednak na dzieci i młodzież za pomocą odmiennych treści, metod i środków. Dobrowolne i swobodne działanie, które charakterystyczne jest dla wszelkiej działalności w czasie wolnym, posiada duże wartości. Przede wszystkim wpływa odprężająco na organizm ludzki jak również budzi i rozwija zainteresowania w różnych dziedzinach życia. Na terenie Specjalnego Ośrodka Wychowawczego działają różne koła zainteresowań, w których dzieci mogą się kształtować i rozwijać swoje zainteresowania w których bardzo chętnie uczestniczą. Oto charakterystyka form zajęć pozalekcyjnych w Specjalnym Ośrodku wychowawczym w Mocarzewie.

 

KÓŁKO ROBÓTEK RĘCZNYCH

Kółko robótek ręcznych to zajęcia usprawniające pracę rąk. Nasi wychowankowie opanowują umiejętność posługiwania się igłą i innymi przyborami krawieckimi. Zadaniem pracy na kółku jest nauka prostych czynności szycia igłą. Obejmuje ona: nawlekanie nici na igłę, przewiązywanie supła, szycie prostym ściegiem, przyszywaniem guzików, obszywaniem na okrętkę podanych wzorów oraz przyszywaniem elementów dekoracyjnych. Uczą się naprawiać odzież: przyszywać guziki, zamki, cerować i łatać. Prowadzi je pani Maria Kawecka.

 

KÓŁKO MAJSTERKOWICZA
,, ZRĘCZNE RĘCE"

W Specjalnym Ośrodku Wychowawczym w Mocarzewie od wielu lat istnieje kółko majsterkowicza. Prowadzi je wychowawca pracujący w internacie pan Ariel Durmaj. Chłopcy dokonują napraw drobnych sprzętów, szafek, krzeseł, ławek. Dużym powodzeniem wśród dzieci cieszy się wypalanie w drewnie. Dzieci nie zawsze maja tyle wytrwałości, aby wykonane zadanie rozłożyć na kilka kolejnych zajęć. Natomiast efekt wypalania w drewnie można uzyskać w ciągu jednego spotkania. Wówczas chłopcom trudno oderwać się od tej pracy. Często efekt pracy wyznacza koniec zajęć. Podczas tych zajęć zwraca się uwagę na usprawnianie manualne i rozbudza się zainteresowanie pracą.

Dzieci są motywowane i dowartościowane efektami swoich prac. Efekty te spełniają funkcje kompensacyjną . Wielu wychowanków nie może bowiem poszczycić się osiągnięciami z innych przedmiotów, sukcesy odnoszone w pracy kółku pomagają w zachowaniu równowagi psychicznej i poczucia własnej wartości. Wykonane przez dzieci prace na kółku majsterkowicza uświetniają wiele uroczystości, jak: Dzień nauczyciela, Dzień Kobiet i wiele innych. Ponadto dzieci wzajemnie obdarowują się wykonanymi przez siebie drobiazgami. W ten sposób dochodzą do wniosku, iż można bez nakładu finansowego zrobić komuś przyjemność.

Ponadto najciekawsze prace stanowią eksponaty na urządzonych wystawach przez uczniów. W pracy w kółku majsterkowicza uczestniczą ci wychowankowie, którzy w danym dniu mają akurat na to ochotę . Zajęć nie rozpoczyna się od sprawdzenia obecności ale od zorganizowania warsztatu pracy. Wychowawca przynosi chłopcom materiały i literaturę tj. wzory. Na początku zajęć było kilku chętnych w miarę upływu czasu liczba ich zwiększyła się. Chłopcy zaczynają zastanawiać się co będą w następnym tygodniu robić . Wychowawca podsuwa im pewne propozycje. Dopiero pod koniec każdych zajęć notuje tych chłopców, który przez cały czas pracowali i wykonali pracę. W ten sposób na przestrzeni roku podkreśla pan Ariel zapoznają się z wieloma technikami pracy.

 

GRUPA TEATRALNA
,, CHCĘ , MOGĘ, POTRAFIĘ"

Dużą rolę w Ośrodku Wychowawczym w Mocarzewie w zajęciach pozalekcyjnych odgrywają małe formy teatralne. Od 10 lat działa grupa teatralna "Chcę, Mogę, Potrafię". Grupę prowadzą s. Alina Zielińska i p. Katarzyna Milczarek. Stroną muzyczną realizowanych przedsięwzięć zajmuje się muzyk - p. Jacek Fudała. W zajęciach grupy uczestniczą dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, cierpiące m.in. na zaburzenia mowy, często niepełnosprawne pod względem sprawności ruchowej. W duże inscenizacje angażują się również aktorsko wolontariusze (młodzież z okolicznych szkół), dzieci naszych pracowników oraz nauczyciele i wychowawcy, pracujący w naszej placówce. Takie zaangażowanie ma wiele zalet i pomaga w integracji środowiska lokalnego: bliższego i dalszego. Udział osób dorosłych w przedstawieniach jest dla naszych wychowanków bardzo pomocny dla ich własnego rozwoju umiejętności aktorskich, bo mogą czerpać z dobrych wzorów, ale przede wszystkim uczy komunikacji wzajemnej, odpowiedzialności za wspólne dzieło, wyrabia poczucie własnej wartości, uczy przełamywać bariery jakie stwarzają trema i strach przed publicznym wystąpieniem oraz oceną widzów.

Każde przygotowywane przedstawienie integruje bardzo społeczność Ośrodka, ponieważ odpowiedzialność za efekt końcowy jest wypadkową działań wszystkich osób odpowiedzialnych za poszczególne etapy pracy i elementy całości inscenizacji. Dużą rolę odgrywają: scenografia oraz kostiumy, za które odpowiedzialni są kreatywni wychowawcy, którzy swoimi pomysłami i poświęceniem dodają wiele do wspólnego dzieła.
Z kilkuletnich doświadczeń i zdobytych spostrzeżeń w pracy wychowawczej z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie zauważamy iż nasze dzieci mają silną i wrodzoną potrzebę fikcji i fantastycznego przekształcenia rzeczywistego świata. Tęsknią do tego, aby być kimś. Chcą czynnie uczestniczyć w wielkiej, fantastycznej przygodzie. Dzięki temu kształtuje się wiele pozytywnych cech charakteru, jak wrażliwość artystyczna, moralna i społeczna. Ważne jest to, że w scenie może brać udział dużo dzieci, co wyrabia odpowiedzialność zbiorową, stwarza klimat powstawania więzi koleżeńskiej. Życie w tutejszym Ośrodku dostarcza licznych momentów uroczystych, podczas których wychowankowie mogą wystąpić i zaprezentować swoje umiejętności. Lubią one występować publicznie i sprawiać innym przyjemność a szczególnie zaproszonym rodzicom.

Na przestrzeni lat w repertuarze grupy teatralnej znalazło się wiele przedsięwzięć artystycznych.
Na szczególną uwagę zasługują przedstawienia o tematyce religijnej, związane ze Świętami. Przed Bożym Narodzeniem wystawiane są Jasełka, zaś przed Świętami Wielkanocnymi Misteria Męki Pańskiej. Te inscenizacje są otwarte dla szerszej rzeszy widzów. Zapraszani są okoliczni mieszkańcy ale też i młodzież z bliższych i dalszych szkół i placówek, współpracujących z naszym ośrodkiem w dziedzinie integracji społecznej. Odzew na nasze zaproszenia jest duży i w tych dniach występów nasz Ośrodek jest miejscem spotkań wielu osób: dzieci, młodzieży i dorosłych, którzy wspólnie z nami przeżywają przygotowania do Świąt i rozpatrują bądź to Tajemnicę Wcielenia bądź Życia, Śmierci i Zmartwychwstania Pana Jezusa. Atmosfera jest wtedy podniosła a spektakle dostarczają wielu wrażeń, którymi widzowie dzielą się z nami bezpośrednio po obejrzeniu albo dyskutują znacznie później, po przemyśleniach i zastanowieniu się na sensem przekazywanych przez nas przesłań. Tak się przeważnie składa, że tymi inscenizacjami chcemy zazwyczaj pokazać uniwersalność przedstawianych historii, ich powtarzalność we współczesnym świecie, odniesienie do własnego życia oraz dać dobre przykłady życia Ewangelią.

Takie nasze podejście nieraz spotyka się z pełnym uznaniem a nieraz budzi emocje i wątpliwości, bo dotyka czułych strun naszego sumienia. Ale o to nam właśnie chodzi, aby widz zdobył się na refleksję i zatrzymał w biegu codziennych obowiązków, zastanawiając się nad prawdziwymi wartościami.
Grupa teatralna realizuje też wiele przedstawień okolicznościowych, wystawianych z okazji różnych ważnych w placówce spotkań, np. Dzień Mamy i Taty, Dzień Nauczyciela oraz związanych z aktualnymi świętami, wydarzeniami, np. apele ekologiczne, spotkania adwentowe, scenki rodzajowe, inscenizacje bajek, scenki kabaretowe, satyryczne i inne.Każde z realizowanych przedstawień wnosi wiele nowych przeżyć i uczy innych umiejętności. Innym cechuje się przygotowanie do wystawienia bajki, innym realizacja Misterium, czy Jasełek. Jednym razem zagłębiamy się w świat fantastyczny, nieprawdziwy, innym razem pokazujemy kawałek historii- choć odległej to przecież prawdziwej. W jednym przypadku stawiamy na rozwój wyobraźni i dobrą zabawę, innym razem uczymy skupienia, pochylenia się nad Słowem Bożym oraz staramy się o zrozumienie prezentowanego przesłania.

Za każdym razem przyświecają nam jednak cele główne mówiące o tym, żeby podczas takiej zabawy w teatr zaspokojone zostały aspiracje kulturowe młodzieży niepełnosprawnej. Jej czynny udział w życiu kulturowym wzbogaca duchowo i wzmacnia psychicznie, przyczynia się do przezwyciężenia psychicznych skutków niepełnosprawności, ich łagodzenia, ułatwia znoszenie własnych dolegliwości sprzyjając przez to pomyślnemu przebiegowi procesu rehabilitacji i wpływa również na rozwój osobowości umożliwiając samorealizację i osiągnięcie wyższej jakości życia. Mamy nadzieję, że prezentowane utwory sceniczne kształtują postawy moralno- społeczne i rozwijają wrażliwość estetyczną nie tylko u dzieci bezpośrednio zaangażowanych w realizację naszych małych dzieł ale też tych, które efekty naszej pracy oglądają. Nie da się bowiem nie zauważyć, że stosowanie metody inscenizacji ma wieloaspektowe znaczenie terapeutyczne. Korzyści płynące z uczestniczenia dzieci w takiej formie spędzania czasu wolnego są niezaprzeczalne. Zajęcia takie przyczyniają się m.in. do rozwoju mowy , gdyż motywują dzieci do wypowiedzi, rozwijają zdolności percepcyjne, koncentrację uwagi, logiczne myślenie, wyobraźnię przestrzenną, inwencję twórczą, zdolności ruchowe, rozwijają muzycznie i słuchowo, uczą odwagi, przełamywania własnych słabości. Dlatego też cieszymy się, że w ciągu wielu lat istnienia naszej grupy "przeszło" przez nią tylu ciekawych ludzi: naszych wychowanków, wolontariuszy. Widać z perspektywy lat, że nawet krótki pobyt w szeregach naszej grupy umocnił ich jako ludzi, dał im poczucie własnej wartości, nauczył okazywania pewności siebie, pomógł zauważyć że praca nad sobą przynosi duże i dobre efekty.

 

ORGANIZACJA EKOLOGICZNA
,,EKO LUDEK"


Ważne zadanie dla dzieci Specjalnego Ośrodka Wychowawczego w Mocarzewie spełnia kółko ekologiczne. Członkowie kółka spotykają się raz na dwa tygodnie, a w miarę potrzeby po zajęciach w szkole. Kółko prowadzi wychowawczyni internatu pani Jolanta Czubak. Należą do nich zarówno dziewczęta jak i chłopcy z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym. Kółko ekologiczne koordynuje wszelkie prace na wyznaczonych terenach Ośrodka. Każda grupa internatowa ma przydzielony teren - część ogródka i tam wykonuje wszelkie niezbędne prace. Dzieci zajmują się hodowlą sadzonek kwiatów, pielęgnacją kwiatów, krzewów trawnikowych.

Poprzez pracę w kółkach rozwijają umiejętności praktyczne w zakresie uprawy gleby, hodowli kwiatów ozdobnych i krzewów, poznają odmiany różnych roślin. Poznając przyrodę dziecko kształtuje właściwy stosunek do niej wrażliwość na piękno, uczy się ochrony przyrody. Dzieci z kółka ekologicznego każdego roku w Dniach Ziemi organizują zbiórkę śmieci w pobliskich lesie, przy drodze prowadzącej przez las do Ośrodka, na trawnikach. Przypominają innym dzieciom, aby nie zaśmiecali terenu wokół Ośrodka i na spacerach w lesie. Wykonują tematyczne gazetki, apele, konkursy związane z nie zaśmiecaniem terenu i przyrody. Troszczą się, aby we wszystkich grupach były worki na śmieci, aby śmieci były segregowane do odpowiednich pojemników.

 

KÓŁKO PLASTYCZNE
" MAŁY PLASTYK"

" Każdy człowiek jest na swój sposób artystą"
H. Read

W Internacie w ramach zajęć dodatkowych wychowawczyni pani Aneta Cieślak i pani Marta Durmaj prowadzą zajęcia kółka plastycznego. Odbywają się one raz w tygodniu po jednej godzinie. Skierowane są do dzieci, które maja ochotę rozwijać swoje zdolności plastyczne. Głównym celem programu jest rozwijanie zdolności, zainteresowań a także wskazanie form pozytywnego i racjonalnego spędzania czasu wolnego. Myślą przewodnią programu, oprócz walorów kształtująco - poznawczych jest stosowanie wyszukiwanych technik plastycznych zaczerpniętych z fachowej literatury oraz własnych doświadczeń i predyspozycji. Niekiedy powstające prace są podyktowane potrzebą chwili dziecka, poczynionymi obserwacjami, przeżyciami zewnętrznymi. Dzieci uczą się prawidłowego trzymania ołówka, pędzla, rozwijania czynności manualnych.
"Dając dziecku kredki, pędzel i farby wprowadzamy go w świat wrażliwości i fantazji, aby tworzyć piękno i żyć wśród niego. Trzeba pozwolić dziecku swobodnie wziąć do reki kredę, ołówek, węgiel, i rysować na ścianie podłodze na piasku- gdziekolwiek- równe i krzywe linie, wzdłuż i w poprzek, nie wtrącając się i nie poprawiając" Sama uczestnicząc jak i obserwując zajęcia plastyczne mogę stwierdzić, że plastyka jest tą formą pracy, która najbardziej pobudza twórcze myślenie, wyobraźnię, pomysłowość.

W działalności plastycznej zawsze może pojawić się iskra twórcza, która gdy zabłyśnie nawet na chwilę pozostawia ślad w formie rysunku. Dziecko zwłaszcza niepełnosprawne intelektualnie daje w nim cząstkę siebie, pokazuje jak widzi, co myśli i czuje.
Dzieci tworząc doznają różnych wrażeń wywołanych samym tematem, barwami, różnorodnością materiału, kształtów i form. Zajęcia plastyczne spełniają ważną rolę w kształtowaniu osobowości dziecka - poprzez twórczość uzewnętrzniają się emocje, przeżycia, myśli, słowa, prośby, życzenia. Dzieci działając wyrażają siebie, a to wpływa na rozwój umysłowy, doskonali procesy poznawcze: pamięć, wyobraźnię, kształtuje spostrzegawczość i umiejętność wnikliwej obserwacji. Równocześnie dzięki tym zajęciom budzą się nowe zainteresowania, kształtuje się artystyczna wrażliwość i dbałość o estetykę i kulturę życia codziennego. Tematyka i forma zajęć jest dostosowana do możliwości i potrzeb wychowanków. Różnorodność technik pozwala każdemu dziecku wyrabiać to w czym jest dobre, a także podjąć próby tworzenia i pracy w nowej technice. Treści zawarte w programie ułożone są z uwzględnieniem świąt, pór roku, oraz zainteresowań wychowanków.

 

ZAJĘCIA RUCHOWE "PRZEZ RUCH PO ZDROWIE"
W PRACY Z DZIEĆMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI INTELEKTUALNIE W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM

Ważną rolę w usprawnianiu dzieci niepełnosprawnych intelektualnie pełnią zajęcia ruchowe. Prowadzi je pani Gabriela Durmaj. Pod nazwą "przez ruch po zdrowie" występuje od września tego roku. Głównym celem tych zajęć jest stymulacja rozwoju ruchowego wychowanka, wyrabianie prawidłowej postawy oraz rozbudzenie zainteresowań różnymi formami ruchu. Zajęcia ruchowe maja za zadanie działać rozluźniająco na cały organizm i likwidować napięcia i sztywności mięśniowo-stawowe, doskonalą umiejętności orientacji przestrzennej oraz kształtują pewność siebie i odczuwanie własnej tożsamości. Na zajęciach tych połączono Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn z programem aktywności M. CH. Knill'ów ze względu na dużą rozpiętość ograniczeń rozwojowych, jak i możliwości poszczególnych wychowanków.

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu na Sali gimnastycznej w wymiarze jednej godziny, przy współudziale pomocy wychowawczej pani Kamili Bauerefeind. Pełni ona rolę osoby asekurującej, wspomagającej wychowawcę podczas ćwiczeń z wychowankami niepełnosprawnymi intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym. W programie uwzględniono również proste ćwiczenia i zabawy z piłką, woreczkami, szarfą ,chustą, wstążką, balonikami, obręcze plastikowe, woreczki wypełnione grochem oraz muzyka relaksacyjna. W scenariuszu spotkań zakładana jest duża elastyczność oddziaływań, gdyż w zależności od potrzeb dzieci, możliwości i poziomu aktywności własnej modelowane są zajęcia, dostosowując je do "potrzeb chwili". W celu osiągnięcia założonych efektów zajęcia odbywają się w sposób systematyczny i ciągły. Realizowany przez prowadzącą program zajęć ruchowych zakłada następujące cele:
1. zaspokajanie potrzeby kontaktu z drugą osobą, z rówieśnikami w grupie,
2. dostarczenie optymalnej ilości bodźców stymulujących zmysły (szczególnie zmysł dotyku, równowagi i propriocepcji),
3. zdobywanie nowych doświadczeń zmysłowo-ruchowych,
4. odczucie wszelkich rodzajów ruchu,
- poczucie bycia sprawcą,
- radość (jaką niesie ruch).

Dużo satysfakcji daje dostarczanie dzieciom doświadczeń ruchowych, w których nie ma żadnej konkurencji, każdemu coś się uda, każdy zostanie pochwalony i zachęcony do dalszych wysiłków. Ruch rozwijający może stać się bazą, dzięki której można odkrywać nowe formy aktywności umożliwiające poznawanie świata i komunikacje. W pracy z wychowankami niepełnosprawnymi intelektualnie trzeba zawsze pamiętać o ich specyficznych potrzebach psychicznych i edukacyjnych oraz o tym, że należy je zaspokajać odpowiednio do możliwości i ograniczeń psychofizycznych występujących w rozwoju. Toteż w odniesieniu do dzieci niepełnosprawnych wychowawca nie kładzie nacisku na uzyskiwane osiągnięcia w ćwiczeniach, lecz na stopniowe zwiększanie się możliwości dzieci w miarę uczestniczenia w zajęciach. Warunkiem powodzenia w wyrównywaniu istniejących zaburzeń jest zabawa, miła atmosfera, osiąganie sukcesu w każdym ćwiczeniu i wspólna radość dlatego tworzony jest przede wszystkim klimat zaufania, radości, poczucia bezpieczeństwa, obniżanie poziomu leku, doprowadzenie do sytuacji wzajemnej zależności i w ten sposób zachęcanie dzieci do aktywnego udziału w zajęciach.

Ruch jest zabawą, która daje przeżycie radości i dzielenia jej z innymi, co jest dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie jedną z najważniejszych rzeczy.
Zajęcia odbywają się grupowo dlatego dzieci mają możliwość obserwowania i w miarę swoich możliwości (nie wszyscy) naśladowania innych, co ułatwia im rozumienie kierowanych do nich wypowiedzi. W czasie zajęć wychowawcy ukazują wszystkim dzieciom ich pozytywne strony, udzielają pochwał za wykonanie zadań i poleceń, w ten sposób umożliwia im się przeżycie sukcesu, co z kolei wpływa na zmianę obrazu samego siebie. Podnoszenie poczucia własnej wartości powoduje wzrost samodzielności i wytrwałości w działaniu.

 

KÓŁKO LITERACKIE

Od września 2009 roku działa w ośrodku w Mocarzewie Kółko Literackie dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lekkim i umiarkowanym. Zajęcia kółka odbywają się raz w tygodniu, a prowadzi je pani Kamila Bauerfeind. Pomysł powstania kółka zrodził się z chęci rozszerzenia zainteresowań czytelniczych wychowanków. Podczas zajęć kółka wychowankowie: czytają bajki , oglądają filmy na dvd. Zajęcia Kółka Literackiego są konstruktywnym sposobem na zorganizowanie czasu wolnego wychowanków. Jest to działalność bardzo korzystna z punktu widzenia rewalidacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie.

 

KÓŁKO KULINARNE

W pracy z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie ważną rolę odgrywają zajęcia praktyczne koła kulinarnego na których dzieci te zdobywają umiejętności przydatne im w życiu codziennym.Opiekunem kółka kulinarnego w Specjalnym Ośrodku Wychowawczym jest od wielu lat pani Anna Olbory-Szarow, wychowawczyni pracująca w internacie. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Jednostka zajęciowa wynosi dwie godziny. Na kółku wychowankowie uczą się przygotowywać proste posiłki oraz poznają tajniki kuchni. Zaznajamiają się z podstawowymi zasadami dobrych obyczajów przy stole, uczą się również jak mają podawać potrawy i nakrywać estetycznie stół. Głównym celem zajęć prowadzonych w pracowni kulinarnej jest kształtowanie nawyków w zakresie higieny żywienia, wykonywania czynności porządkowych w kuchni i jadalni. Dzieci uczą się bezpiecznego posługiwania nożem, tarką, obierania i tarcia owoców i warzyw. Zajęcia kulinarne są bardzo lubiane przez dzieci także ze względu na wspólną degustację wykonywanych potraw. Dzięki tym zajęciom wychowankowie się integrują, uczą współpracy i współdziałania co widać na zrobionych zdjęciach.

 

ZAJĘCIA RUCHOWE

Zajęcia ruchowe są prowadzone przez panią Justynę Berlińską i panią Anetę Ziembę odbywają się raz w tygodniu, po jednej godzinie. Uczestnikami zajęć ruchowych są dwaj chłopcy: Mateusz Sobczak i Piotr Milczarek. Na tych zajęciach jeden wychowawca pracuje z jednym dzieckiem. Miejscem ćwiczeń jest najczęściej Sala Doświadczeń Świata.

Prowadzącą kółko jest również pani Agnieszka Olkowicz. Na swoich zajęciach wykorzystuje Metodę Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborn. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu na Sali gimnastycznej, lub w Sali Doświadczeń Świata - trwają około godziny. Udział w ćwiczeniach ma na celu stworzyć dziecku okazje do poznania własnego ciała, usprawniania motoryki, poczucia swojej siły. Ponieważ dzięki temu dziecko zaczyna mieć zaufanie do siebie, zyskuje też poczucie bezpieczeństwa. Planując zajęcia metodą Weroniki Sherborn, pani Agnieszka pamięta, że mają one pomóc dziecku w zdobyciu zaufania, w poznaniu innych i siebie.

 

KOŁA SPORTOWE

Niezwykle ważny wpływ na rozwój dziecka niepełnosprawnego intelektualnie w Mocarzewie mają zajęcia sportowe. Są one ważnym ogniwem wspierającym pracę rewalidacyjną. Opiekunem koła sportowego jest pan Marcina Tyszka wychowawca pracujący w internacie. Zajęcia odbywają się raz tygodniu w wymiarze jednej godziny. Uczestnikami tych zajęć są chłopcy mniej sprawni ruchowo. Głównym celem zajęć koła sportowego jest propagowanie ruchu i aktywności fizycznej wśród wychowanków naszego Ośrodka. Ukazywanie im korzyści wynikających z prowadzenia zdrowego stylu życia oraz ruchu i aktywności fizycznej, jak również uświadomienie im możliwości niwelowania napięć i stresu poprzez udział w różnorodnych zajęciach sportowych.

Opiekunem koła sportowego jest pan Włodzimierz Rączka. Koło powstało z myślą dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, sprawnych ruchowo. Uczestnikami tych zajęć są chętni chłopcy , którzy preferują ruch. Zajęcia kółka sportowego odbywają się raz w tygodniu a w miarę potrzeby częściej. Najczęściej zajęcia odbywają się na boisku szkolnym. Zimą zaś pan Włodek wykorzystuje boisko szkolne jako ślizgawkę dla dzieci. Wychowawca ten żyje sportem cieszy się nawet z najmniejszych osiągnięć dzieci. Organizuje mecze z dziećmi ze szkoły w Sannikach. , które odbywają się na stadionie w Sannikach. W tych rozgrywkach chociaż nasi sportowcy nie odnoszą zwycięstwa, mimo tego dzieci są zadowolone, ponieważ dla nich ważna jest sama atmosfera spotkań sportowych, gdzie udział jest sukcesem, a start przezwyciężeniem słabości, własnej niepełnosprawności. W sporcie tak jak i w każdej innej dziedzinie po porażkach występuje większa mobilizacja, która może prowadzić do osiągnięcia znaczących sukcesów. Nasi młodzi sportowcy wyjeżdżają często na mecze piłki nożnej do Płocka. Ponadto pan Włodek uczy dzieci jeździć na rowerze. Organizuje różne rajdy rowerowe ścieżkami mocarzewskiego lasu.

Zmartwychwstanki