POMOC PSYCHOLOGA SZKOLNEGO ONLINE

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
24 marca 2020

   W związku z apelem władz dotyczącym pozostania w domach, w placówce uruchomione zostało wsparcie psychologiczne online i telefoniczne dla rodziców i dzieci udzielane przez psychologa szkolnego p. Edytę Furmanek. 

Z psychologiem można kontaktować się pod numerem telefonu 609 - 900 - 046 w następujące dni tygodnia i wyznaczone godziny:

Wtorek, Środa, Czwartek od 8.00 - 13.00, piątek od 15.00 - 17.00

DRODZY RODZICE!

Na zaistniałą sytuację w kraju związaną z koronawirusem podchodzimy na różne sposoby. Jedni drwią i lekceważą zalecenia wydane przez specjalistów inni podchodzą zdroworozsądkowo natomiast jeszcze inni  reagują silnym stresem.

Sytuacja w naszym kraju jak i na świecie jest niecodzienna, trudna i dlatego też wzbudza w  nas lęk. Stres może motywować nas do działania jak i powodować totalną bezradność, osłupienie, niemożność wykonywania jakichkolwiek działań. Życie nie oszczędza nam sytuacji stresogennych. Właściwie każdy z nas przeżywa takie sytuacje codziennie. To od nas zależy jak zareagujemy na taką sytuację. Zdobyte doświadczenie życiowe pozwala nam działać w sposób poprawny, gdyż możemy korzystać ze zdobytych dotychczas umiejętności. Trudniej jest gdy cierpimy np. na zaburzenia lękowe. Wtedy może zdarzyć się, że będziemy reagować dużym niepokojem, lękiem czy paniką. Dlatego istotne jest byśmy:

  • pomagali sobie wzajemnie,
  • powinniśmy korzystać z wiarygodnych źródeł informacyjnych, z opinii specjalistów od epidemiologii itp. Wiele dopływających do nas informacji to tzw. fake newsy, które nie mają nic wspólnego z rzetelnością. Sieją tylko grozę i panikę.
  • warto również stosować się do wszelkich zaleceń WHO – często myć ręce, stosować płyny antybakteryjne i przebywać w domu.

SPOSOBY RADZENIA SOBIE ZE STRESEM

  • uwierz w siebie – pamiętaj, że to czy źle lub dobrze myślisz o sobie zależy w dużej mierze od tego czego o sobie nauczyłeś się w życiu, i że w znacznym stopniu możesz wzmocnić wiarę w siebie. Daj więc sobie szansę i naucz się pozytywnych rzeczy o sobie,
  • traktuj trudności jak wyzwania – niemal niezależnie od tego jakie trudności nas spotykają, zawsze możemy się dzięki nim czegoś nauczyć i znajdować w tym energię, nie bez powodu mówi się „co cię nie zabije to cię wzmocni”,
  • naucz się odprężać – tak samo jak organizm potrafi przystąpić do mobilizacji w postaci reakcji stresowej, może też się skutecznie odprężyć- rób coś, co sprawia ci przyjemność
  • bądź aktywny – aktywność fizyczna to jeden z prostych i skutecznych sposobów radzenia sobie ze stresem. Jesteś spięty? Idź na spacer,
  • poznaj i szanuj swoje uczucia – doświadczane emocje to ważne wskazówki od naszego ciała i umysłu. Staraj się ich słuchać i traktuj jak sprzymierzeńców,
  • skorzystaj z pomocy – rozmowa z bliską osobą o tym co trudne potrafi nieraz radykalnie zmienić postrzeganie trudności. Możesz też skorzystać z porady psychologa,
  • zmień to, co ci nie odpowiada  - jeśli źródłem twojego stresu jest np. praca – może czas pomyśleć o zmianach? Jeżeli osoby w twoim otoczeniu wprowadzają negatywne emocje do twojego życia – uwolnij się od nich i raz na zawsze o tym zapomnij. Coraz bardziej się starasz, coraz więcej bierzesz sobie na głowę i coraz bardziej się spieszysz. Próbujesz być coraz silniejszy, ale to tylko pozory. Niby wszystko jest w porządku, to jednak czujesz, że czegoś Ci brakuje, coś Ci nie odpowiada. Twoje życie nie do końca wygląda tak, jakbyś chciał. Czas odciąć się od wszystkiego co Cię blokuje i ogranicza, a zacząć żyć według swoich zasad.

Nadmierna ilość stresu, zdenerwowanie oraz poczucie bezradności mogą prowadzić do depresji, a więc należy go redukować powyższymi poradami!