Nasze przedszkole obejmuje pomocą terapeutyczno-edukacyjną dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym oraz dzieci z diagnozą: – sprzężonej niepełnosprawności (niepełnosprawnością ruchową i intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym), – zaburzeń ze spektrum autyzmu, któremu towarzyszy niepełnosprawność intelektualna, – zaburzeń rozwojowych, które utrudniają lub uniemożliwiają uczęszczanie do przedszkola ogólnodostępnego.
Każdy rodzic, który ubiega się o przyjęcie dziecka do przedszkola powinien przedłożyć dyrektorowi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół orzekający, działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dokument ten powinien zawierać w punkcie o zaleceniach wskazanie do konieczności objęcia dziecka kształceniem w przedszkolu specjalnym dla dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym.
Do grup przedszkolnych uczęszczają dzieci w wieku 3 do 9 lat.
W grupie przedszkolnej jest maksymalnie pięcioro uczestników zajęć. Pracę zespołu wspomagają specjaliści: rehabilitant, psycholog, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej.
Dobór zajęć, sposobu pracy i pomocy dziecku wynika z przeprowadzonej przez nas diagnozy rozwoju i umiejętności dziecka oraz zaleceń zawartych w Orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Dla każdego dziecka zespół pedagogów i specjalistów przygotowuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny uwzględniający możliwości, wiek rozwojowy, preferencje, zainteresowania i potrzeby rozwojowe wychowanka.
Celem naszej pracy jest:
- stymulacja rozwoju dziecka niepełnosprawnego,
- poprawa jego nieharmonijnego rozwoju
- poznanie sposobów nawiązania kontaktu interpersonalnego z drugą osobą poprzez zabawę oraz naukę,
- poznanie reguł bycia w grupie- jestem samodzielny, umiem współżyć i współdziałać z innymi,
- doświadczenie samodzielności i sprawstwa w działaniu,
- rozwój umiejętności poznawczych,
- rozwój sprawności i dynamiki ruchowej
- rozwój koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- poprawa koncentracji uwagi,
- poprawa umiejętności w obszarze myślenia, mowy, rozumienia i słuchania,
- poznanie sposobów wyrażania emocji i uczuć dzieci poprzez ekspresję – poznaję siebie i innych,
- wyrabianiu nawyku współdziałania w grupie.